Wednesday, February 12, 2014

Március 3-án átadják a Kék hidat



Ha az időjárás nem szól közbe, kevesebb mint 3 hét múlva átadják a forgalomnak a Kék hidat. Hogy miért kék? Hát mert kékre van festve. Logikus. A Sarolta nagyhercegnőről elnevezett viadukt a Piros híd, mert az acélszerkezete annak meg piros, az Adolf híd, amelyet a felújítása során a Kék híd vált ki, az Új híd. Miért? Mert a pályudvar felől a központba vezető másik híd az Öreg híd. De csak az Adolf óta, azt megelőzően “A híd” volt. Követhető?

A luxemburgiak semmit sem hívnak úgy, mint ami. Tősgyökeres fővárosiak sem mindig ismerik a hivatalos elnevezéseket. De nem arről szól ez az írás.

A 23 millió eurós költséggel épült ideiglenes Kék híd a rövid és alig egy méter széles Petrusse patak völgye felett ível át. Építése már így is évtizedeket késett, ugyanis az Adolf híd régóta felújításra szorul. Az 1900-1903 között épült kő ívhíd, amely elkészülte után is évekig a világ legnagyobb fesztávolságú ilyen hídja volt, apró “szépséghibája”, hogy hosszú ideje nem “biztonságos”. A mindig esős Luxemburgban abból a homokkőből épült, amelynek ádáz ellensége a csapadék. Ebből pedig a statisztikák szerint itt van a legtöbb az Európai Unióban.

Szó volt annak idején arról is, hogy mi lenne a leggazdaságosabb módszer, esetleg egy teljesen új híd, de ezt hamar elvetették. A helyiek ugyanis ragaszkodnak városuk szimbólumához.
Az Adolf híd felújítása 3 évig tart majd (bár ezt sokan kétkedéssel fogadják), és becsült költsége 63 millió euró. A hídon fog közlekedni egyszer a pályaudvart a repülőtérrel összekötő villamos, amelynek terve talán a 4-es metró első ötletével egyidős. Na ja, lassú munkához idő kell.
Amint megnyílik a Kék híd, lezárják az Adolfot, és csak a gyalogosokat engedik fel még néhány napig, hogy fényképeket készíthessenek az új hídról. Azaz a Kékről, az Új-ról. Szóval az Új-on állva.
Ha valaki ebbe teljesen összezavarodott, az LCTO városnézésein a képzett helyi idegenvezetők kibogozzák a csomókat.

No comments:

Post a Comment