Ha az időjárás nem szól közbe,
kevesebb mint 3 hét múlva átadják a forgalomnak a Kék hidat. Hogy miért kék?
Hát mert kékre van festve. Logikus. A Sarolta nagyhercegnőről elnevezett viadukt
a Piros híd, mert az acélszerkezete annak meg piros, az Adolf híd, amelyet a
felújítása során a Kék híd vált ki, az Új híd. Miért? Mert a pályudvar felől a
központba vezető másik híd az Öreg híd. De csak az Adolf óta, azt megelőzően “A
híd” volt. Követhető?
A luxemburgiak semmit sem hívnak
úgy, mint ami. Tősgyökeres fővárosiak sem mindig ismerik a hivatalos elnevezéseket.
De nem arről szól ez az írás.
A 23 millió eurós költséggel épült
ideiglenes Kék híd a rövid és alig egy méter széles Petrusse patak völgye
felett ível át. Építése már így is évtizedeket késett, ugyanis az Adolf híd
régóta felújításra szorul. Az 1900-1903 között épült kő ívhíd, amely elkészülte
után is évekig a világ legnagyobb fesztávolságú ilyen hídja volt, apró
“szépséghibája”, hogy hosszú ideje nem “biztonságos”. A mindig esős
Luxemburgban abból a homokkőből épült, amelynek ádáz ellensége a csapadék.
Ebből pedig a statisztikák szerint itt van a legtöbb az Európai Unióban.
Szó volt annak idején arról is,
hogy mi lenne a leggazdaságosabb módszer, esetleg egy teljesen új híd, de ezt
hamar elvetették. A helyiek ugyanis ragaszkodnak városuk szimbólumához.
Az Adolf híd felújítása 3 évig tart majd (bár ezt
sokan kétkedéssel fogadják), és becsült költsége 63 millió euró. A hídon fog
közlekedni egyszer a pályaudvart a repülőtérrel összekötő villamos, amelynek
terve talán a 4-es metró első ötletével egyidős. Na ja, lassú munkához idő
kell.
Amint megnyílik a Kék híd, lezárják az Adolfot,
és csak a gyalogosokat engedik fel még néhány napig, hogy fényképeket
készíthessenek az új hídról. Azaz a Kékről, az Új-ról. Szóval az Új-on állva.
Ha valaki ebbe teljesen összezavarodott, az LCTO
városnézésein a képzett helyi idegenvezetők kibogozzák a csomókat.
No comments:
Post a Comment